Mi állhat a túl puha kuplung hátterében?

A kuplung az autó egyik legfontosabb alkatrésze, mely a motor és a sebességváltó közt helyezkedik el. A kuplung feladata, hogy összehangolja a különféle fordulatszámú alkatrészek működését. Ahogy a többi alkatrész, úgy a kuplung sem örökéletű, így idővel javításra van szükség, rosszabb esetben pedig ki kell cserélni.

A túl puha kuplung okairól itt olvashat bővebben! A kuplung három fő részből áll, ezek pedig a kuplungszerkezet, a kinyomó csapágy és a kuplungtárcsa, ami a tengelykapcsoló központi összekötőeleme. Érdemes tisztában lenni vele, hogy az előbb említettek közül bármelyik meghibásodik, egyszerre ki kell cserélni mindegyiket. Ennek oka, hogy ezek együtt kopó alkatrészek. Ha a működési elvüket tekintjük, akkor kétféle kuplungot tudunk megkülönböztetni. Az egyik a mechanikus kuplung, mely súrlódással működik, míg a másik a hidraulikus kuplung, mely folyadéksúrlódás által üzemel. Mivel a kuplungot gyakran használja a sofőr, ezért idővel meghibásodik. A nem megfelelő használat is megrövidíti a kuplung élettartamát. A meghibásodásnak vannak bizonyos jelei is. Ilyen például, ha a kuplung puhább a szokásosnál, tehát a visszaengedés legvégén fogni kezd.

Ennek oka általában az elkopott kuplungtárcsa, így nem tapadnak megfelelően. Szintén a kuplungtárcsák elkopása áll a háttérben, ha induláskor büdös, éges szag érezhető. Szintén ez a helyzet, ha az autó gázadás hatására sem gyorsul vagy egy kisebb dombra is csak nagy nehézségek árán tud felhajtani. A recsegő, zörgő hang a kuplunglenyomásakor és váltáskor a kuplungszerkezet meghibásodására utal. Abban az esetben, ha a kuplunggal kapcsolatban valami nincs rendben, akkor mielőbb szervizbe kell vinni az autót és egy szerelőnek megmutatni. Szükség esetén pedig ki kell cserélni az elhasználódott alkatrészeket!