Az autó hátsó lámpája nem csupán egy egyszerű fényforrás, hanem létfontosságú biztonsági elem, amely segít a többi közlekedőnek felismerni járművünk helyzetét, sebességét és irányváltoztatását. Éppen ezért nem mindegy, milyen típusú hátsó lámpát választunk, illetve milyen funkciókkal rendelkezik az adott világítás. Az autóipar folyamatos fejlődése során számos változat és technológia jelent meg, melyek közül érdemes tudatosan választani, hogy a lehető legjobb látást és biztonságot biztosítsuk az utakon.
Autóban hátsó lámpák alapvetően több funkciót látnak el egyszerre. Ezek közé tartozik a féklámpa, amely jelez a mögöttünk haladóknak, amikor lassítunk vagy megállunk; a helyzetjelző, amely sötétedéskor vagy rossz látási viszonyok között jelzi az autó helyét; az irányjelző, amely segít a kanyarodás vagy sávváltás szándékát kommunikálni; valamint a tolatólámpa, amely a tolatás során világítja meg a hátsó területet, növelve ezzel a biztonságot. Egyes modern hátsó lámpákba integrálták a hátsó ködlámpát is, amely erős ködben vagy esőben javítja a jármű láthatóságát.
A hagyományos hátsó lámpák esetében izzószálas izzókat használnak, amelyek évtizedekig szolgáltak megbízhatóan. Ezek előnye a kedvező ár és a könnyű cserélhetőség, azonban hátrányuk a viszonylag rövidebb élettartam és az alacsonyabb fényerő. Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a LED-es (fénykibocsátó dióda) hátsó lámpák, amelyek jóval energiatakarékosabbak, hosszabb élettartamúak és erősebb, egyenletesebb fényt adnak. A LED technológia ráadásul sokkal gyorsabban kapcsol be, ami szintén hozzájárul a balesetek elkerüléséhez, hiszen a mögöttünk haladók hamarabb észlelik a fékezést. A halogén és az izzószálas lámpákhoz képest a LED lámpák kialakítása is modernebb lehetőségeket kínál, hiszen különböző mintázatokat, akár fénycsíkokat vagy dinamikus irányjelzőket is meg lehet valósítani velük.